Нормалната история на ЖП завод „София“

DSCF2468
Този труп се вижда при всяко отпътуване от Централна гара в източна посока. Гниещото му туловище ви се пада отдясно, след всичките коловози. Може би първото от много изоставени предприятия, които пътникът ще да види около релсите. А още даже не сме излезли от София … Ето и как изглеждат остатъците под познатия ни надпис „Железопътен завод“ отблизо.
От Божидар Емануилов

Публикувано на: 04.07.2018 @ 16:54

Събират се едни хора, вадят едни 10-тина милиона и си купуват завод в центъра на София. Само площта е 241 декара, да не говорим за десетината оборудвани халета и други сгради. Сериозна покупка, но какво да правят с нея?

Създаване на модерен управленски екип, модернизация на производството, повишаване на квалификацията на работниците и развиване на пазари за продукцията?

Създаване на културно, спортно или търговско съоръжение, чрез запазване и обновяване на адекватните сгради и изграждане на паркови и спортни съоръжения?

Създаване на офис и жилищни пространства, запазвайки част от сградите и обновявайки голяма част от терена?

ЖПнадпис

Просто ще разпродадат всичко възможно, набързо. Ясно е какво става с работниците. Сградите ще оставят на природните стихии и ще чакат да продадат терена на поне 10 пъти по-висока цена.

Ще има едно опасно пространство, напомнящо филм на ужасите, пълно със сенките на сенките. Съответно и няма да има никакво развитие на този огромен терен, няма да има паркове, игрища, магазини, офиси, апартаменти, салони, театри, работилници, данъци,такси и изобщо просперитет. С охрана от един, барикадирал основния подстъп към имота с редица импровизирани бариери, като само на 50-тина метра оттам можеш да влезеш спокойно. Перфектна среда за „бране“ на тухли. Мястото е без ограда, табели за собственост и предупреждения за опасностите, да не говорим за елементарно обезопасяване. Опасно е и не ви съветвам да влизате, но ако попаднете там, бъдете изключително внимателни, със заредени телефони и никога сами. Това важи за всякакви подобни „излети“.

Всичко започва в далечната 1888г. след като е построена Гара София и Главна железопътна работилница по проект на архитектите Колар, Прошек и Маринов. Съоръжението се разраства и модернизира на етапи, като е едно от първите индустриални предприятия в страната. Между войните е осезаемо немското влияние, не само в произведената стока, но и в новите съоръжения, предлагащи най-модерни условия на труд и производителност. След Втората световна война през 1947г. работилницата е преименувана на Локомотивно-вагонен завод „Георги Димитров“- София. През 1948 е произведен и първият български локомотив от серия 48 – част от стандартизационната програма на БДЖ от 1939 г. Войната възпрепятства реализацията на програмата.

DSCF2448

Заводът нараства с годините и сменя името си на Железопътен завод „Георги Димитров“ през 1958г. След промените от 1989г. става Железопътен завод „София“. В началото на 90-те заводът дава препитание на около 7000 човека . Те се грижат основно за инфраструктурата и състава на БДЖ. Редицата причини, които предизвикаха сериозен отлив от пътници и товари в годините, довеждат и до затваряне на завода. Основните от тях:

  • Масова и хронична корупция и злоупотреби на всички нива в структурите на БДЖ.

  • Намаляване на качеството на услугата.

  • Минимална модернизация. Когато я има, основната й цел е да се усвои конкретно финансиране.

  • Развитието на автобусните и автотранспортните услуги и фирми и влиянието на собствениците им в българската политика.

  • „Нелогичното“ поведение на българските управляващи относно държавното предприятие БДЖ.

 

DSCF2463

Внимание!
Падащи стъкла

Нормалното на този пример е това, че подобните истории са хиляди в България. Че хиляди „бизнесмени“, посредством раздадени куфарчета, разпродадоха и изкупиха промишлеността, земеделието, туризма и културата.

Колко от тях развиха успешен (не само за техния портфейл) бизнес? Десетки?

Пиши: „Кураж за Урбанизирано Развитие“ и да си ходим!

Снимки:

DSCF2429

DSCF2433

DSCF2435

DSCF2449

DSCF2451

DSCF2456

DSCF2457

DSCF2460

DSCF2466

DSCF2468

DSCF2474

DSCF2480

DSCF2483

DSCF2476

DSCF2478

ЖП

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *