или Качествените ремонти в столицата

От Христо Илиев, Спаси София

Преди година и половина публикувахме една статия на страницата на Спаси София, очертаваща основните проблеми при изпълняваните под егидата на Столична община ремонти в града ни. Това сякаш отприщи кутията на Пандора и общината се постара с все сили да докаже правотата на критиките ни. Подлезът на (ужасите) НДК, Трамвай Безумие на бул. България, Витошка, ремонтите на незнайни, но геройски пропаднали улици (Костенски водопад, Софийски герой, Матей Преображенски и др.), паркът на НДК, бул. Ал. Малинов в Младост, зелените релси на Руски паметник, проектът за ново кръстовище на две нива на булевардите Гешов и България са само малка частица от така наболелия въпрос с качеството на изпълняваните от общината проекти.

01

Но нека за момент оставим тази проблемна тематика настрани и обърнем внимание на добре свършената от Столичната община работа. Защото в напрегнатото ни ежедневие, медийно бомбардирано с почти изцяло негативни новини и случки, трудно може да се намери добра дума, обнадеждаваща новина, вдъхновяващ пример за подражание. Е, ние потърсихме и намерихме примери за добре направени ремонти от страна на градската управа. Защото монетата винаги има две страни – така както общината показва сериозна липса на капацитет да контролира изпълнението на дадени обекти, така и умело ни представя завършени и красиви проекти.

Следващите няколко обекта обаче се отличават с доста добро качество на изпълнение, донесли са съществена промяна за градската среда и подобряват цялостното преживяване на столичани в града ни. Искаме обаче да направим уговорката, че тези обекти не са перфектно изпълнени и има още какво да се желае докато стигнат отлична оценка. Но мнението ни за тях е по-скоро положително, отколкото отрицателно. Представяме ви нашия топ 10 на добре изпълнените обекти от страна на Столичната община.

Бул. Цар Освободител

Отсечката от булеварда в частта си между Орлов мост и Ректората бе ремонтирана през май 2012 г. Локалното платно беше стеснено за сметка на пешеходната част. Подменено беше и осветлението, засадени бяха 50 кестена, изникнаха 48 нови пейки и бе изградено видеонаблюдение. Поръчката обявена от Столичната община стигаше близо милион лева. Приятно впечатление оставят шахтите с логото на Столичната община, както и опитът за разнообразяване на градската среда с кашпи с цветя.

02

Въпреки скандала около тайната подмяна на избрания от гласувалите в нарочна анкета проект, алеята на бул. Цар Освободител е един добър пример за това как може да се преобрази централно градско пространство, давайки приоритет на пешеходците. Фактът, че тротоар и пътно платно са на едно ниво още повече допринася за усещането, че се намирате в град от Западна или Централна Европа, където немалко централни улички са изградени по този начин, а паважът запазва автентичното усещане за стара София.

Подлезът на Ректората

Ключовото място до Софийския университет бе изцяло реновирано през 2009 г. заедно с продължението на първа метролиния в участъка между Сердика и стадион Васил Левски, финансирано със заем на Столичната община от Японската банка за международно сътрудничество. След преобразяването си подлезът се превърна в най-новата гореща точка за уговорка на срещи. Често можете да видите и улични музиканти или импровизирани събития и флашмобове. Присъствието на Билла и Макдоналдс допринася за оживлението в подлеза, а огромен плюс е и наличието на туристически център и пункт за продажба на карти и билети за градския транспорт. Разликата между това как изглеждаше подлезът преди и след ремонта е от небето до земята.

Преди

03

източник: http://media.snimka.bg/images/004573279.jpg

След

04

Успешното преобразяване на подлеза до Ректората е един добър пример как трябва да се подходи към множеството запуснати или зле ремонтирани подлези, особено в центъра на града ни. Най-пресният пример за зле ремонтиран подлез е този на булевардите Гоце Делчев и България, където дни след ремонта, той вече има нужда от нов. Съща е ситуацията и с новия подлез на бул. Ал. Малинов до Хит. След като жителите на града са принудени да прекосят дадена пътна артерия под земята, то градската управа следва да осигури безопасно преминаване през подлеза, адекватна и достъпна инфраструктура, поне минимална поддръжка, а за централните подлези – задължително привлекателна среда.

Площад Бански

Отдавна ремонтирано, но все още доста добре изглеждащо пространство, с един от най-красивите фонтани в столицата. Правят впечатление детайлите – лампи, мозайки, цветните композиции, както и фактът, че пространството се поддържа и трудно може да се каже, че ремонтът е правен в далечната 2002 г. за сумата от 800 000 лв. Фонтанът бе обновен през 2012 г. и бързо се превърна в туристическа атракция и в любим обект за снимане на фотографите, особено на фона на банята.

05

Да, Банята вече е музей – за добро или лошо. Но неусвоената от музея част все още може да се възроди като действаща баня. Това безспорно ще вдъхне автентичност на мястото. Будапеща в момента се хвали, че е единствената столица в Европа, богата на лечебни минерални извори, и е възстановила една от баните си – Сечени, превръщайки я в най-голямата лечебна баня в Европа. София също може да се възползва от огромния си ресурс от минерални извори.

Фонтанът пред Народния театър

Ремонтиран през есента на 2012 г., фонтанът бързо си върна мястото сред любимите  символи на София и често се ползва в рекламни инициативи или като спирка в туристическите маршрути. Фонтанът на фона на Народния театър е любима композиция за фотографите, а с нощното осветление и статуята на балерината, мястото се превръща в едно от най-социалните места в София. За съжаление, околното парково пространство има нужда от внимание и качествен ремонт.

06

Огромният интерес към водната атракция само показва колко нужни са подобни места за града ни. София спешно се нуждае не само от повече фонтани, но и от чешми – едно уместно допълнение към евентуална стратегия за София за използване на минералната й вода.

Тротоарът пред Съдебната палата

Рядко в София можете да видите хубав, качествен тротоар с подходящи материали и в тон с околните сгради. Ремонтираното преди година пешеходно пространство пред Съдебната палата е именно такова. Дълги години стоеше в незавидно състояние и то в идеалния център на София, откъдето минават хиляди жители, гости и туристи на града. По цялото протежение от МС Сердика до началото на пешеходна Витошка тротоарът беше напукан, на места липсващ, пълен с един от символите на София – плюещите плочки и имаше нужда от спешен ремонт.

07

Преобразеното пространство пред Съдебната палата е доказателство, че градската управа може да ремонтира едно ключово пространство за пешеходците с гранитни плочи, а не с клинкерни павета, в пълен унисон с важната институция, пред която се намира, и без да е нужен ремонт на същото място само дни след откриването си. Подобна добра практика трябва да залегне в една интегрирана стратегия на общината за рехабилитирането на всички тротоарни площи в идеалния център на града, за да не ставаме свидетели на 4 вида тротоар само в рамките на 20 крачки.

Докторската градина

Освежена през лятото на 2014 г. за 840 000 лв., Докторската градина е приятно и любимо за много хора място за разходка с качествени настилки, освен обримчващите я тротоари, които тенденциозно бяха подарени на паркиращите автомобили. Две години след ремонта новите пейки, кошчета и детските площадки все още са в добро състояние, а поливната система за тревните площи работи безотказно.

08

С оглед на кандидатстването на столицата ни за Европейска Зелена столица, сериозно внимание трябва да се обърне не просто на обновяването на парковете ни, но и на тяхната поддръжка. Докторската градина може да се ползва за пример за поддръжка, който да се приложи и в другите паркове на града.

Градинката пред Народната библиотека

Ключовата градинка в центъра се сдоби с нова настилка, нови пейки, осветление и поливна система след ремонта й за 24 май 2012 г. на стойност 320 000 лв. Приятно впечатление прави цветната композиция около паметника на братята св. св. Кирил и Методий, а тревата изглежда свежо зелена. Проблемът с липсата на отводняване бе частично решен със замяната на част от настилката с павета, по които да се оттича водата до зелените площи.

09

Северен парк

Изключително приятна изненада е обновената за 2,3 млн. лв. част от Северния парк. И тук срещнахме качествена паважна настилка с интересното решение отстрани на пътеките да се ползват малки павета. Обърнато е внимание на озеленяването и цветята, има нови и оригинални детски катерушки и площадки, фитнес на открито, нови пейки и кошчета, а езерото е изцяло обновено, макар и с намалена площ спрямо оригинала. До него пък се издига символът на парка. Изградени са нови чешмички, също има и жива охрана, а ако имате късмет, можете да попаднете и на конна полиция. Искаме да насочим вниманието ви към интересната концепция за Летище Надежда – група от няколко катерушки, които представляват контролна кула, самолет и сградата на детското летище Надежда. Един добър пример за изграждане на бъдещи катерушки в София, на които дълги години не се обръщаше никакво внимание.

10

Очакваме реконструкцията да продължи и в останалата част на парка, а обновяването на детските катерушки и вмъкването на оригинални решения да се превърне в постоянна практика за Столичната община.

Кръстовището на две нива на ТВ Кулата

Един от най-ползотворните и може би неоспорвани проекти на градската управа,  целящ подобрение на пътната обстановка в столицата. Качествено изпълненият проект изглежда доста добре както от въздуха, така и от земята – кръгово с цветни композиции, директно направление по бул. Пейо Яворов (част от втори градски ринг), оригинално декоративно осветление в траншеята и интересни елементи в пространството между двете платна на Яворов. За съжаление и тук откриваме някои недостатъци, като липсата на поддръжка, което води до изгорели декоративни светлини, както и късите ленти за престрояване между този проект и следващия – кръстовището на две нива при Семинарията.

11

Естакадата в Младост

Безспорно жизненоважен проект за квартала, единствена директна връзка между Младост 1 и 2, алтернатива на бул. Ал. Малинов. Конструкцията е елегантна и има декоративно осветление отдолу, която осветява моста през нощта. Голям минус на проекта е, че тролейбусното трасе, което се обещава от години е предвидено да минава по локалните и през светофара, вместо по директното трасе на моста.

12

снимка: profit.bg

Силно се надяваме общината да си взима поуки от множеството некачествени ремонти изпълнени в последните години, да поддържа всички новоремонтирани обекти, за да не се налага тяхната рехабилитация скоро след откриването им, както и да заимства добри практики, вече наложили се не само в Западна и Централна Европа, не само на Балканите, но вече и в други български градове, като Бургас и Пловдив. Очакваме след година да имаме още 10 успешни проекта на общината, които да разискваме, но не изпълнени в рамките на десетилетие, а в много по-кратък срок.

Хареса ли ви тази статия? Подкрепете клин в Patreon!