През 2015 година КЗК на практика забрани приложението за превоз Uber. С него хора с лични автомобили могат да ви закарат срещу заплащане, без да спазват всичките административни изисквания за „извършване на транспортна услуга“. Същевременно сходно приложение продължава да си функционира в София, Пловдив и Варна и до днес. 

Фактите

За Uber вероятно знаете повече, затова накратко – международен технологичен гигант, който създаде приложение за споделено пътуване, което може да се ползва основно в големи градове по света. Фирмата използва смартфон приложение за получаване на заявките за превозване, а след това изпраща тези заявки до своите водачи.

Напомняне – Uber преустанови предлагането на услугата си в България през 2015 г. след решение на Комисията за защита на конкуренцията. Регулаторът прие, че дружеството извършва транспортна услуга и, по този начин, се появява нелоялна конкуренция. Uber обжалва пред Върховния административен съд (ВАС). Той първо отхвърли искането, а след това изпрати запитване до Съда на ЕС в Люксембург относно статута на компанията. В края на миналата година Съдът на ЕС постанови, че Uber е транспортна услуга. ВАС е възобновил спряното дело и го е насрочил за 4 декември, 2018 г. В момента Uber присъства у нас чрез развойния си център в София. Проверка в Търговския регистър показва, че към ноември, 2017 г. в центъра са работили 20 души.

Uber app - източник: Flickr

Uber app – източник: Flickr

През 2016 „Юбер България” получи сертификат за инвестиция в проект за разширяване на научноизследователския център за разработка и поддръжка на високотехнологичен софтуер.

“В България услугата UberX се предлагаше на територията на София чрез мобилното приложение, зад което седяха две дружества, базирани в Холандия – Uber BV (които имат отношение с клиентите) и Rasier Operations B.V. (които имат отношение с водачите). Именно тези две дружества бяха санкционирани от КЗК (производството там започна по жалба на таксиметрова компания).” (източник: “Капитал”)

На 27.06.2018 г. в Лондон Uber възобнови лиценза си да оперира на територията на Великобритания. “Компанията има интерес да се върне в България и се водят разговори това да се случи”, подчертава пред Economy.bg Раул Виджай, Global Strategic Sourcing в Uber.

За “Такси Максим” ЕООД вероятно почти нищо не знаете, затова следва по-подробна информация. От 2017 г. на българския пазар се появява нов играч в таксиметровите услуги – “Такси Максим” (Taxi Maxim). Според уебсайта им, компанията стартира от 2003 г. в малкия руски град Шадринск и произлиза от таксиметрова фирма. Фирмата е създадена от “специалисти по автоматизация на технологичните процеси”. 

Първите шест години работата е организирана в четири руски града, “бяха изградени ефективни бизнес процеси и традиции на ползотворно сътрудничество, които доведоха до по-нататъшен ръст на компанията.” (сайт “Такси Максим”) През 2009 г. клоновете са 7, през 2010 – 17, 2011 г. – 22, и т.н. Фирмата разработва система за професионално обучение на оператори, а също така, обслужва и шофьорите, които работят с поръчките от приложението “Taxsee driver”.

От 2014 г. “Такси Максим” изнасят бизнеса извън Русия, отваряйки клонове в Украйна, Казахстан, Грузия, България, Таджикистан, Беларус, Азербайджан,Италия и други. За България фирмата предоставя услугата (има шофьори) в София, Варна и Пловдив.

От проста справка в Търговски регистър става ясно, че компанията в България си e с рускo ръководство, като капиталът идва дори от по-далеч – Доминиканската република.

Търговски регистър - Такси Макси

Търговски регистър – Такси Максим

“…Службата „Maxim“ не е транспортна фирма, самостоятелно не предоставя на Клиента услуги за превоз на пътници и багаж, услуги за превоз на товари, или други транспортни услуги, тя е оператор, който предава поръчката на Превозвача.

2.1. Службата „Maxim“ има качеството на възложител на услуги за популяризиране на своя продукт (комплекса на услуги на Службата „Maxim“), а Превозвачът – на изпълнител, предоставящ еднократни услуги за популяризиране и разпространение на продукта на Службата „Maxim“…

2.3. Службата „Maxim“ е доставчик на информационни услуги по предоставяне на Превозвача на правото да използва Базата данни. Паричните средства за използването на базата данни се удържат от Личната сметка на Превозвача, разкрита в Службата „Maxim“. (източник: https://taximaxim.bg/ )

“Такси Максим” от тази година рекламират в радио (регионално), в някои социални мрежи и по кината. Вероятно вече имат малко, но лоялни клиенти. Дотук добре.

 

Сравнението

Maxim Uber
Възложител на услуги, а не транспортна фирма – посредник да да
Технологична компания да да
Телефонни оператори да не
Мобилно приложение да да
Шофьори с лични автомобили да да
Плащане – по банков път да да
Плащане – в брой да не
Шофьори в свободното време – допълнителен доход да да

 

От подробната информация на сайта им все пак не може да се различи дали за шофьорите (“сублицензополучателите”) се изисква друго освен попълнена регистрационна форма, личен автомобил и, респективно, шофьорска книжка за категорията.

В сайта на компанията е публикувана правна информация – публична оферта (ПРАВИЛА ЗА РАБОТА НА СЛУЖБА „МАКСИМ“) и “сублицензионно” споразумение, които представят общите положения в посредническата работата на фирмата подробно, но изглеждат по-скоро като регламент за действие и как човек да се включи като шофьор:

“Регистрацията се извършва чрез попълване на специалната форма на сайта на Службата „Maxim“. В процеса на регистрацията, Службата може да изиска предоставяне на документи, доказващи достоверността на дадените сведения…

3.7. Службата „Maxim“ съхранява и използва следните данни за лицата, регистрирани на Сайта на Службата „Maxim“, които не са лични данни:

3.7.1. Псевдоним на потребителя (ник) — произволна комбинация от букви, посочена при регистрацията. Псевдонимът се посочва от Сублицензополучателя по негова преценка и не може да се редактира от Службата „Maxim“;

3.7.2. Идентификационен номер (потребителско име) на потребителя;

3.7.3. Марка, цвят и цифровата част от регистрационния номер на превозното средство;

3.7.4. Посочения при регистрацията номер на мобилен телефон.”

Компанията изрично сама посочва, че не е транспортна, което се опитват да защитят и Uber. Притеснителното е, че никой досега не е споменавал “Такси Максим” като близък, да не кажем еднакъв, бизнес модел с този на Uber.

Кратък коментар, тип въпрос

“Такси Максим” засега не са върнали отговор за евентуално интервю и представяне тяхната гледна точка относно бизнеса в България, но естествено темата е отворена за продължение. И всъщност не те трябва да отговорят на въпроса как оперират у нас, а отговорните институции, под егидата на Съда на ЕС, които реално изгониха Uber от страната ни и от почти целия Европейски съюз.

Въпросът тук не е дали услугата е добра или не, вероятно повечето искаме да я има, въпросът е защо е позволена за едни играчи, а за други – не.

Екипът на Клин/Клин си запазва правото да продължи темата особено при обратна връзка от такси “Максим” и други компетентни страни по темата.

Ако на 4-ти декември ВАС върне основната услуга на Uber в България, вероятно няма да има по-сериозни съмнения за двоен стандарт. И все пак ще остане горчивото чувство, чe приложението на Uber беше спряно през 2015 г., а от същата година „Такси Максим“ официално осъществяват дейност… или поне се опитват.

*Верка Сидерова – Лале ли си, зюмбюл ли си