Въвеждане на електронната система за събиране на таксите за ползване на пътната мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с маса над 3.5 т (ТОЛ) предстои да се случи от началото на 2019 г. Пускането на системата се планира на два етапа.

От Нова година ще заработи системата за електронни винетки на база време за леките автомобили. А терминалите за товарни камиони се очаква да тръгнат на 16 август догодина.

За целта Министерството на регионалното развитие и благоустройство (МРРБ) планира да назначи в Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) 921 нови служители.

Чети още: Ще фалира ли АЕЦ „Белене“ НЕК и БЕХ

Електронни винетки и виртуални постъпления

Така, само от перо „Човешки ресурси” повишението на разходите на АПИ ще струва на данъкоплатците 30 млн. лв. годишно.

И това е само началото. Самата ТОЛ-система ще излезе поне 200 млн. лв., като очакванията са разходите да бъдат покрити от бъдещите приходи. Прогнозните разчети на МРРБ ги оценяват на нива между 800 млн. и 1,5 млрд. лв. годишно.

Горе-долу толкова са нужните за година разходи само за поддръжка на пътищата, без изобщо да смятаме изграждането на нови.

Сега от винетки АПИ събира едва около 300 млн. лв. на година.

Сред критиките на икономисти към ТОЛ системата обаче е именно трудната прогнозируемост на нетните приходи, високите ежегодни разходи за поддръжката й, както и неяснотата с потенциалния трафик. Оттам и притеснението, че таксите ще поскъпват, което обаче ще намали транзита през България, понижавайки приходите.

България, както впрочем и всяка държава, не е нещо незаобиколимо и географското й положение не може да се експлоатира в буквалния смисъл на думата, както някои си го представят.

Достатъчно е някой от съседите ни на Балканите да изгради по-евтина алтернатива за придвижване

(слабо вероятно) или да не сметнем правилно колко да искаме като толтакси (много по-вероятно) и приходите от толсистемата могат да намалеят с десетки милиони левове на година.

Въпреки това повечето експерти от бранша, с които се се свързахме, подкрепят тол системата. Но не и проекта в този му вид.

ЧЕТИ ОЩЕ: ЧУЖДЕНЦИТЕ ПРИСТИГАТ И ЩЕ ТИ ВЗЕМАТ МИЗЕРНАТА ЗАПЛАТА

Доскорошният изпълнителен директор на Камарата на строителите в България Иван Бойков не е съгласен с критиците на ТОЛ-системата. „В целия ЕС може, а тук не. Хем искаме хубави пътища, ама ако може с малко пари – и после защо са калпави?“

„Най-евтините магистрали имаме, ама пропадат.”

Според Бойков системата няма никакви сериозни пропуски, тъй като е проектирана в електронен вариант и на първия етап ще е без терминали.

Експертът смята, че пътуванията по тези пътища ще са по джоба за българите, туристите и ТИР-овете, тъй като в България „имаме едни от най-евтините такси за превозвачи в Европа”. Той даде пример с винетките, които „са по-евтини у нас с около 50%”.

„Който иска – да си кара!”

Въпреки това Бойков признава, че ТОЛ-системата няма как да спаси пътната мрежа. „За компенсация на разходите за поддръжка на пътната мрежа не можем да говорим, защото

30%-50% от пътищата ни са силно амортизирани.

„Дори новопостроените магистрали са вече за ремонт ”, каза Бойков. Според него просто системата ще улесни плащанията по някои проекти, без да има за цел да реши проблемите в транспорта: „Те са комплексни и не касаят само финансирането. За цялостното модернизиране на пътната инфраструктура трябва да се подобри мониторингът.

”Най-важен при пътните проекти е контролът“, казва той.

Положително е настроен бившият председател на Комисията по транспорт към Народното събрание и секретар на Българска морска камара Свилен Крайчев.

Според него добре е държавата да дава пътни участъци на концесия, а инвеститорите да си възвръщат направените разходи чрез такси. „Обикновено това се прави при изграждане на магистрали, които са много по-безопасни от другите класове пътища“, поясни Крайчев.

А самият проект за толсистемата по неговите думи щял да „подобри качеството на пътното строителство“.

Защото лошото качество и пълната незаинтересованост от страна на фирмите се дължат и на това, че при тоталната липса на средства главен критерий в момента е ниската цена на изграждане.

Бившият шеф на транспортната комисия е сигурен, че чрез ТОЛ-системата отговорните държавни институции ще могат да си запазят само контролни функции.

Той смята, че проектът има бъдеще заради успешно работещи ТОЛ системи в други държави. „Ние сме една от малкото страни, която нямаше такава”, казва Крайчев.

Чети още: Защо се провалят авторитарните системи?

Анализаторът опонира и на онези, които смятат, че ползвнето на пътя ще поскъпне. „Не разбрах по какъв начин ще увеличи разходите на шофьорите? Правилото е, че при всяка магистрала трябва да има и алтернативен път, който е по-евтин или безплатен.

Идеята е, „който иска, да може да си кара” в същата посока по платен път, след като не харесва безплатния.

Но някои анализатори остават на мнение, че за България ТОЛ-системата няма икономическа логика, защото ще увеличи корупцията и ще намали трафика. Сред тях е и управляващият съдружник в Innovative Energy Solutions Илиян Василев.

“За да излезе сметката оправдана, при прогнозираните 850 млн. лв. приходи, без да се пипа цената на винетките, от тежкотоварните автомобили ще трябва да събираме над 600 млн. лв. или близо 6 пъти повече от сегашното”.

А при най-оптимитичната прогноза за 1,5 млрд. лв. приходите от камионите ще трябва да стигат „стратосферните 1,3 млрд. лв.”

„Това е халюцинация”, категоричен е Илиян Василев за бъдещето на мегапроекта.