Как да влияем на фактите в медиите

17902525_10208138611489082_1996240979_o

От Александър ХАЙМОВ

Когато говорим за пропаганда, тя би била невъзможна без медиите. Независимо дали говорим за авторитарно общество, където една единствена сила е обсебила (почти) целия медиен пазар, или за общество с медиен плурализъм, ролята на медиите в пропагандата е решаваща.

Те представляват рупора, през който дадените послания достигат до различните аудитории. И колкото по-голям е обсегът от читатели на дадена медия, толкова по-голямо е и влиянието ѝ.

Ключово за възприемането на този проблем е, че медиите сами по себе си може и да не са зависими от манипулаторите, които ги използват.

Дори в един идеален случай, при който медията да е зависима само от собствената си редакционна политика, тя пак може да бъде използвана за предаване на послания от манипулатора към аудиторията, стига манипулаторът да е достатъчно ловък и да подаде съответната информация по определен начин, даващ акцент върху търсената от нас цел.

Важно е да се каже, че всяка медия има своята редакционна политика и свой публичен образ, който пази. Това до голяма степен се определя от две основни неща – фокусът на материалите (чисто тематично) и позицията (или липсата на такава) по фактите, които се излагат. Така например фокусът отделя медиите, от една страна, на специализирани и общи, а при общите – с фокус върху криминалната хроника, върху политиката, върху обществените теми, върху международните новини, върху коментари и анализи на актуални събития и т.н.

Позициите, които медиите защитават, пък определят самия им профил – медии за хора с определени политически убеждения (леви, десни, либерали, консерватори, националисти и т.н.), или медии, опитващи се да се представят като неутрални. Съответно този профил предопределя как те ще подхождат към информационния поток – какви новини ще публикуват, с каква насоченост ще са анализите, коментарите и карикатурите (ако има такива) и като този профил определя какво има да каже медията на аудиторията си.

Тук допълнителна роля играят фактори като зависимост на редакционната политика от собственика на конкретната медия, личните пристрастия и мотиви на главния редактор, на отговорните редактори, на конкретните автори и т.н. Темата за зависимостта на медиите сама по себе си е изключително важна и може да се разгледа в отделен текст.

В днешно време много малко медии разчитат на обективно отразяване на фактите без пречупване през собствената призма на някой от горните фактори.

Такива медии най-често са новинарски агенции, които така или иначе изпълняват по-различна роля – да подават репортерска информация към медиите, които на свой ред да развиват тази информация в по-дълги материали (или често да препечатват директно).

Това е така, тъй като изключително лесно информацията се пречупва през гледната точка на пишещия. Буквално всяко заглавие, всеки лийд навеждат на мислене по определен начин върху темата. При условие, че така или иначе повечето хора не четат самия текст на новините, а заглавието и подзаглавието, възможността за манипулации чрез заглавие е огромна, дори и журналистът да не го е имал за цел.

Също така, влияние оказват факторите на медийна зависимост по-горе. Цензурата и автоцензурата осигуряват на по-голямата част от медиите у нас (и далеч не само) определен отенък в отразяването. Тук идват всички онези проблеми, които се появяват от липсата на достатъчна свобода на словото в дадена страна.

Не трябва да забравяме факта, че хората (особено в интернет) са буквално заляни от информация. И освен ако не търсят нещо специфично и в дълбочина, те трябва да избират каква информация да консумират. И тъй като тук не говорим за специалисти, а за обикновените потребители, се избира информацията, която звучи най-интересно. В днешно време информация и забавление се преплитат все повече и все по-стабилно. Така че сухите агенционни факти не се котират и трябва да бъдат „украсени“ по някакъв начин (не задължително чрез измислици и преувеличаване). Затова се търси обяснение на фактите, анализ, коментар и т.н. Което за сметка на това нарушава обективността. И се връщаме на факта, че все по-малко медии залагат на абсолютна обективност за сметка на позиция. Да не говорим, че често самите агенции, от които идват новините, зависят от сделките на собствениците си и може също да са пречупили вече информацията през някакъв ъгъл.

Културата на тренда, засягаща предимно потребителите на информация, е също фактор, с който трябва да се съобразим. При нея актуалните теми идват и си отиват толкова бързо от обществения фокус в стремежа към интересност, че така и не можем да се задълбочим в тях. Културата на тренда произвежда „широки специалисти“ – вечните разбирачи от всичко актуално. Това са коментарите под статиите в различните сайтове, коментарите в социалните мрежи и т.н. По време на Световното по футбол всички разбираме от футбол и говорим за засади, стратегии за нападение и майсторството на играчите, на избори разбираме от политика, по време на мач на Кобрата сме специалисти по бокс и т.н. Ролята на тази култура на тренда е да изкарва на преден план различни неща от социалните мрежи в новините, които след това обратно се връщат в социалните мрежи.

Ролята на манипулатора е да знае спецификата на различните медии и да се възползва от нея за собствените си цели. Неговата цел е да пречупи информацията под подходящия ъгъл, подавайки я на конкретното издание, радио, телевизия или сайт, така че тя да съответства както на неговите намерения, така и на профила на конкретната медия. Това става чрез засилване на определени части от историята, повдигане на логично звучащи въпроси, показване на нечия гледна точка, която да кореспондира с позициите на медията, но и на читателите/зрителите/потребителите ѝ.

На практика това се случва не само през обичайните позиции на засегнатите организации, прессъобщения и т.н., но и чрез умело използване на герила маркетинга за създаване на достатъчно уникални условия, че нашата гледна точка да се появи в новините. Използването на тролове, които да повишат актуалността на темата в социалните мрежи и да насадят определено отношение към нея е задължително. Тук влизат в употреба и всякаквите лични връзки, контакти, компромати и каквито лостове се намерят за директно влияние върху медии.

Ролята на добрия манипулатор е да създаде различни версии за различните медии, които версии обаче ще се допълват и няма да си противоречат, разкривайки различни гледни точки на цялостния проблем. Разбира се, не е възможно да се покрие абсолютно целия спектър, но е достатъчно поне част да бъде „облъчена“, за да се приеме посланието. Особено през „общи медии“, които уж се стремят да нямат някакъв ясно изразен политически профил.

Тук идва и другият похват, който е познат отдавна в пропагандата – удавянето на обществото с нашите позиции. Чисто количествена доминация в присъствието в медиите. Вместо да се прокарват посланията ни през няколко медии, те се пробутват през много (от гости в сутрешни блокове, през коментарни колонки във вестници и сайтове, през по-малки медии, които да дадат „ехо“ на материалите и ще произведат още, само като част от проследяването на темата.

Задачата на манипулатора е не толкова да произвежда новините, но да предоставя на медиите „правилната позиция“.

Не е задължително тя да е единствената, която медиите ще представят, но е важното тя да доминира – да звучи по-интересно и правдиво, да доминира в заглавията, да доминира като количество.

Колкото по-голямо е присъствието на тезите ни, чисто количествено, толкова по-голямо е и покритието ни и следователно – възможността нашата позиция да се възприеме сред по-голяма част от обществото. Защото това реално е полето на която различните манипулатори и тези се борят – общественото мнение, възгледите на обикновения човек. Това е валутата, с която се търгува тук. И колкото повече влияние е спечелил един манипулатор, една идея и лагерът зад нея, толкова по-силни са те. Толкова повече власт им се дава да реализират истинските си намерения, каквито и да са те. А реално, това е всъщност същинската цел и всичко останало е просто път към нея.

Участвай в създаването на първата българска медия с "отворен код" и стани част от интерактивната ни редакция. Подкрепяйки проекта, вие ставате един от колективните собственици на медията и ще научавате всички важни новини около създаването на Клин/Клин.

ВЛЕЗ В РЕДАКЦИЯТА

Едно мнение за “Как да влияем на фактите в медиите

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *