По материала работиха:

Деян Петров
Кирил Беспалов


Силно присъствие на нови лица и опозиционни партии, за сметка на големите играчи на статуквото. Това може да се види ясно от данните на Facebook за изхарчените средства за „социални въпроси, избори и политика“ за изминалите местни избори в България. Екипът на КлинКлин се поинтересува как българските политици са използвали социалните мрежи за политическа агитация. Данните предоставени от Facebook са общо достъпни и всеки може да ги види тук – Линк.

Безспорен лидер в харчовете са от „Демократична България“, които са платили рекламата на 4 свои страници в топ 10 на отчета в периода 8 август – 5 ноември 2019-а. За сравнение, за популярността на безспорния феномен на столичния вот – Борис Бонев от „Спаси София“, е платена значително по-малка сума – 5,600 евро, като се има предвид, че неговата кампания започна доста преди останалите кандидати.

В първенците по разходи за социален маркетинг ще видим още кандидата за кмет на Велико Търново от ДБ адв. Калоян Янков, новия кмет на Пловдив Здравко Димитров и незалязващия политически шоумен Волен Сидеров.

Прилагаме данните за цяла България. По-долу ще видите и таблица с резултати по населени места. 

Прави впечатление, че голяма част от разходите за реклама в най-голямата социална мрежа са от мащаба на средно голям онлайн магазин. Очевидно за големите партии като БСП и ГЕРБ рекламата във Facebook не заема централно място в маркетинговия микс и те продължават да залагат на традиционните канали. Що се касае до социалната мрежа, все пак, щабовете им по всяка вероятност предпочитат да инвестират в тролове, които обаче не видяхме да са толкова активни, в сравнение с предни избори (виж статията Ако изборите бяха във Фейсбук).

Претендентите за столичния балотаж Йорданка Фандъкова и Мая Манолова се намират съответно на 7-о и 17-о място в класацията за разходи по населено място.

Апропо, едни от най-големите политически рекламодатели във Facebook са страниците на Европейската комисия в България и Европейския парламент. Интересно, че те инвестират значителни суми в социалната мрежа, въпреки редицата рестрикции, които им налагаха през последните години.

Данните за целия период за България, откакто Facebook измерва разходите за политическа реклама. Тук се виждат два интересни факта. Тоталната доминация на „Демократична България“ и това, че страницата на Европейския парламент плаща в долари.

Защо Facebook публикува тези данни?

Публикуването в социалните медии е чудесен начин за една партия да насочи своето послание към поддръжниците си. Но след спорове относно рекламите, показвани по време на предизборната кампания за президент на САЩ през 2016 г. и референдума на Обединеното кралство в ЕС,  Facebook се ангажира с повече прозрачност по отношение на политическите реклами в своите платформи като създаде рекламната библиотека на Facebook, която позволява на всеки да види данни за реклами относно социални въпроси, избори или политика, публикувани във Facebook и Instagram. 

Ето и причините социалната мрежа да отвори широко вратите си за информация относно политическата реклама.

Повишаване на прозрачността на страниците 

По този начин Facebook гарантира по-голяма прозрачност за страниците, като разкрива местоположението на рекламодателя.

Борба с разпространението на вирусна дезинформация: 

Намалява разпространението на потвърдена дезинформация, за да ограничи нейния обхват.

Таргетиране

Рекламодателите /политическите партии/ могат да избират да показват рекламите си на тъй желаните от тях гласоподаватели по различени демографски показатели: пол, възраст, населено място, както и по различни сегменти по интереси. Това е отлична възможност да се предаде точното съобщение на точните хора.

Facebook дава възможност да се видят всички реклами, които са били таргетерани, както и до кои аудитории са достигнали те (пол и възраст)

Можете да видите пълната информация тук – https://www.facebook.com/ads/library/report/

 

 

 

Хареса ли ви тази статия? Подкрепете КлинКлин в Patreon!