Материалът е част от специалната поредица репортажи на КлинКлин от страната – „Ирак 20 г. по-късно“:
„Реалността на една измислена война“
Мъжът, хвърлил обувките си по Буш: И Путин, и Щатите са за Хага
„Хаосът на лицемерния ислям“
Тъй като в Ирак почти напълно липсва градски транспорт освен таксита, страната е в нескончаемо задръстване. Светофарите в столицата са изключителна рядкост и функционират като срамежливо, но добросъвестно пожелание за ред в трафика. Никой не се впечатлява. Движението се регулира от полицаи, а дните и дори вечерите са огласени от постоянен глъч на клаксони, които играят ролята на мигачи, псувни и чистосърдечни поздрави.
Въздухът в големите градове е тежък, мръсен и почти може да се види. Там винаги нещо гори, дали ще е боклук или петролни кладенци, няма голямо значение. Лятото е непоносимо.
Две неща правят истинско впечатление в страната. Първото е мръсотията. Навсякъде освен в най-скъпите квартали е заринато с боклуци – улици, балкони, тротоари, дерета, корита на реки, покриви… „Не беше така преди. Нещо се случи с нас като народ. Преди 20-30 г. всичко беше толкова зелено и чисто. А сега, вижте ни! Но не е само вина на хората. Да виждате кошчета за боклук наоколо? Няма. Правителството е бадикирало и от тази си най-базисна функция. И хората хвърлят по земята. Всичко започва от върха“, коментира Хасан, възрастен бизнесмен от Тикрит.
Бедност и мизерия
Огромна част от постройките в големите градове или са изоставени, или чувствително занемарени. Градско планиране, тротоари и контрол на строителството в много случаи са мираж. Белегът на хаоса е видим и тук. Видими са и дупките от куршуми, пораженията от снаряди.
И това не е изненадващо, имайки предвид, че страната воюва или битува под тежки санкции в продължение на 40 г. Много от собствениците са избити, още повече са насилствено изселени. Не малко са емигрирали – и то предимно от по-образованата и критична прослойка на обществото. Средната заплата в страната е около 400-500 долара на месец. И макар да няма данъци за гражданите, а токът и водата да са едва няколко долара на месец – цените далеч не са от най-ниските.
„Много зависи дали живееш в столицата, или не. Тук, в Мосул (бел.ред. – вторият по големина град в страната), живея спокойно с по 70 долара на месец за храна, кафе и шиша. За наем в широкия център на жилище от около 50 кв.м. плащаш още около 70 долара. В идеалния център подобно жилище ще е около 200 долара.
Ако искам да си купя апартамент от 100 квадрата в най-скъпата част на Мосул, ще трябва да платя между 70 и 100 хиляди долара. Това е само за земята. Строителство вече варира много като цени. В Багдад обаче е далеч по-скъпо. Там в някои хубави квартали цената на квадратен метър достига 14 000 долара… Това е космическа сума, но въпреки това много хора могат да си я позволят“, коментира Али, лекар от Мосул. И продължава:
„Аз обаче не съм сред тези хора. Като личен лекар на държавна работа вземам 700 долара, тъй като съм в началото на кариерата си. С годините заплатата ми ще се вдигне на 1000, после 1500 долара за специалист. В частния сектор парите са в пъти повече. Там бих стартирал на 2000 долара, но условията на труд не са по-добри, смея да кажа.
Разликата между бедни и богати в Ирак е огромна, повече отколкото в други страни. На места в Багдад за шиша ще платиш около 3 долара. В Мосул това се счита за средна сума. В столицата е най-ниската възможна. Там цената започва от 3 и стига до 30 долара…“
Бял пикап ме преследва в живота
На фона на цялата мизерия и боклуци, които човек наблюдава, остро се набива на очи скъпият автопарк в столицата. Подобно на наргилето, и тук ценовият диапазон е огромен – от едвам движещи се автомобили на +30 години до огромни, скъпи и нови пикапи, джипове и лимузини.
Повечето коли са внос от САЩ, като дори километражите им са в мили. Те са навсякъде в 8-милионната столица, като човек се чуди откъде намират пари за това толкова много хора. Дори междуградските таксита са хубави (макар и стари) коли. Много от тях са „Крайслер 300C“, наричан „Крайслер Обама“ от местните, тъй като бившият американски президент е карал подобна кола.
„Арабите обичааме да се показваме. Обичаме скъпите автомобили, бижута и телефони. Може да живеем в бедност и мизерия, но пред хората ще сме с най-хубавите си дрехи и особено коли. Това е нещо типично за нас“, коментира Хасан от Тикрит.
И това наистина е така, като се замисли човек. Новата сграда на Централната иракска банка, която в момента се строи на брега на река Тигър, е идеален пример за това. Тя е по дизайн на световноизвестната ирако-британска архитектка Заха Хадид и изглежда впечатляващо. И струва близо 800 милиона долара.
Корупция на килограм
По-голямата част от парите за скъпия автопарк и луксозните правителствени сгради (и 14 000 долара квадратния метър) идват от правителството и смразяващата корупция. По-точно от 115 милиарда долара* от продажба на петрол, формиращи около 90% от държавния бюджет (и около 65% от брутния вътрешен продукт).
Това е и причината за липсващи/ниски данъци и тежкото субсидиране на редица отрасли. Това създава известен вид затруднения, обобщавани в академичните среди като „проклятието на ресурса“ (resource curse). Най-общо казано, тъй като страната си набавя лесно пари чрез полезни изкопаеми – тя не изпитва нуждата да развива останалите отрасли от своята икономика. Това води след себе си твърде голяма икономическа зависимост на елитите от правителството на власт, прави я податлива на международни политически трусове, които биха засегнали цената на петрола, и сериозно подкопава обществения капацитет (и дори желание) за развитие и предприемчивост.
Това важи с пълна сила и за държавната администрация, която често случаи остава слабо развита и съответно неспособна да посрещне сериозни икономически, обществени и военни предизвикателства. Събирането и преразпределянето на данъци е един от тези важни компоненти, които липсват до голяма степен в Ирак и други подобни страни.
Няма гласуване без пари
„Няма данъци без представителство“ (No taxation without representation“) гласи един от популярните лозунги по време на Американската революция. Тогава американците твърдят, че плащат данъци, но в британския парламент никой не защитава техните интереси. Нямат представители.
Обратната логика обаче е много валидна в Ирак и други богати на петрол и газ страни. Без данъци – няма представителство. Огромна част от хората не се чувстват длъжни да участват в управлението на държавата си. Нито пък политиците се чувстват длъжни към народа си. Тази психологическа парадигма е добре известна и дава своите плодове по отношение на обществена ангажираност и политическата отговорност. В европейските страни гражданите казват на депутатите и администрацията: „Ние ви плащаме заплатите с нашите данъци“.
В Ирак няма данъци (или са изключително ниски в случая с фирмите, много от които дори не отчитат дейността си). А държавата всъщност плаща/субсидира народа си. Това води до 40-50% активност при гласуването, като съмненията за огромни изборни измами и фалшификации засенчват дори българските. Контролираният вот също е осезаемо застъпен.
В тези случаи самоинициативата и предприемачеството са подкопани (освен ако държавата не си постави за цел да ги насърчава) и обезкуражени, а мнозина дори не искат да работят. Производството (за разлика от силните години в управлението на Саддам Хюсеин) е ограничено за сметка на внос от чужбина (осезаемо от Турция), а т.нар чуждестранни инвеститори са на почит. Дори си имат специално гише заедно с дипломатите на летището в Багдад. Участието в политиката пък се заключва основно с една цел: преразпределение и усвояване (корупционно най-вече) на милиардите петро-долари.
А партиите и държавите, които желаят парче от баницата с черно злато, са готови да го получат на всяка цена. Включително с цената на живота. Не своя-собствен, разбира се. А на иракчаните…
––––––––––––––––––
*Това са данните за 2021 г. Заради сложната международна обстановка, решенията на Организация на страните износителки на петрол (ОПЕК) и т.н. цените на варел с петрол последните години силно варират, което повишава или понижава държавния приход с десетки милиарди годишно. Така например, през 2021 г. държавата одобри бюджет от 89 милиарда долара (с 19 от тях дефицит). През 2023 той е 152 милиарда (от които 48 са дефицит). Подобни финансови „лашкания“ поставят финансовата и политическа сигурност на страната в доста крехка ситуация. Липсва устойчивостта на диверсифицираната в различни отрасли икономика, която е характерна за страните без значителни природни залежи (макар че съществуват и такива изключения в лицето на Щатите и Норвегия). Стъпки в посока устойчиво енергийно и икономическо развитие след изчерпването/заместването на фосилните горива не се предприемат (за разлика от страни като Саудитска арабия и Обединените арабски емирства). А това вещае тежки прогнози за нарастващи бедност, емиграция и бъдещи въоръжени конфликти.