1   +   6   =  

Междувремието на очакването – на трамвай или демокрация – винаги се случва на улицата

Автор: Наталия ИВАНОВА
Снимки: Sludge G
Лиценз: (CC BY-SA 2.0).


По темата: Още цветя от края на 80-те. Непубликувани снимки.


Изглежда, че Преходът прилича на пътуване с градския транспорт – с всички от непознатата тълпа чакате едно и също, погледите ви преглъщат едни и същи пейзажи и в крайна сметка механизирате пътуването по един и същи начин – без много оглеждане, но с твърде много свикване. Тоест пътуване въобще няма – има преход от спирка до спирка.

Сега, когато стана ясно, че 110 лачени китайски автобуса отново ще залеят бавно подновяващия се градски транспорт в столицата, аз си спомням за дългите години пътуване в автобус 120, червен „Икарус“, в който, когато валеше, хората отваряха чадъри. Акт, който говореше едно: примирението смазва толкова, че никое действие вече не е неочаквано.

Междувременно автобусите и трамваите вече се отварят с копче, чукчетата за евакуация все още са си по местата, остава единствено чувството, че пейзажът отвъд си е същият, хората на спирката – също, само дето част от тях вече ги няма – поради естествени или миграционни причини.

Много хора често обвиняват протяжността на прехода с липсата на памет. Неговият край е възможен, когато се ядосаш на миналото. То обаче си е там – в цветните фотографии от ранната демокрация, в които няма нищо страшно, освен разпознатото настояще, което не е нито в старите модели автобуси и тролеи, нито в премахнатите комунистически слогани, нито във вече бракуваните москвичи и трабанти, а в отчайващото чувство, че комфортът на пътуването не променя прехода между познатите спирки.

Така че нека не се ядосваме на миналото, то е там и дори дава поводи за очарование. Имаме право да се ядосваме единствено на настоящето.

А тези снимки вече са просто един разказ за много всекидневни преходи.

София, януари 1995 г. Трамвай №5 с пътуваща пощенска кутия до входа си. Този модел трамваи, които някога са наброявали общо 18, са бракувани. Изключение прави единствено сериен номер 174, който е запазен за бъдещия музей на трамваите в София.

София, януари 1995 г. Трамвай №5 с пътуваща пощенска кутия до входа си. Този модел трамваи, които някога са наброявали общо
18, са бракувани. Изключение прави единствено сериен номер 174, който е запазен за бъдещия музей на трамваите в София.

Пирин, 1996 година . Автобус "Чавдар", заснет в близост до Банско.

Пирин, 1996 година . Туристически автобус „Чавдар“, заснет в близост до Банско.

Добрич, 1993 година

Добрич, 1993 година

Тролейбус №2 в Бургас. Октомври 1993 година

Тролейбус №2 в Бургас. Октомври 1993 година

Тролей №2 в Бургас, В момента на заснемане през 1993 година, този тролейбус е едва 4-годишен.

Тролей №2 в Бургас. Въпреки вида си, в момента на заснемане през 1993 година този тролейбус е едва 4-годишен.

Банкя, януари 1995 г.. Москвич в амплоато на пощенски автомобил. Регистрации с букви на кирилица, които нямат еквивалент на латиница, вече са несъществуващо явление.

Банкя, януари 1995 г.. Москвич в амплоа на пощенски автомобил. Регистрации с букви на кирилица, които нямат еквивалент на латиница, вече са несъществуващо явление.

Автобус 12 А. Бургас, октомври 1993 година

Автобус 12 А. Бургас, октомври 1993 година

Варна, октомври 1993 година. Тролей №127, на фона: Паметникът на Свободата

Тролей №86. Варна, октомври 1993 година

Изоставена едноока Шкода 1200, 1997 година

Изоставена едноока „Шкода“, 1997 година

Трамвай номер 1, произведен през 1983 година. Студеният януари 1995 година в София.

Трамвай №1, произведен през 1983 година. Студеният януари 1995 година в София.

Враца, януари 1995 г. Търговски център "СУМИ", който и до днес е единственият комплекс на територията на град Враца. Намира се на бул.“Демокрация“№16

Враца, януари 1995 г. Търговски център „СУМИ“, който и до днес е единственият комплекс на територията на град Враца. Намира се на бул.“Демокрация“№16

Автогара Варна, октомври 1993 г. Изобилие от автобуси "Чавдар", модел 11M3 и 11M4

Автогара Варна, октомври 1993 г. Изобилие от автобуси „Чавдар“, модел 11M3 и 11M4

София, януари 1995 година. Трамвай преминава пред националния исторически музей (днес Съдебната палата)

София, януари 1995 година. Трамвай преминава пред Националния исторически музей (днес Съдебната палата)

Русе, октомври 1993 г. Типичен делничен пейзаж пред Пантеона на възрожденците.

Русе, октомври 1993 г. Типичен делничен пейзаж пред Пантеона на възрожденците

По уличките на Балчик, октомври 1993 г.

По уличките на Балчик, октомври 1993 г.

София, януари 1995 г. Трамвай №19 по това време пътува до кв. Дървеница. Спирката му на площад "Гарибалди" се намира пред откритото през 1994 година заведение за бързо хранене KFC - първата подобна световна верига за бързо обслужване, стъпила на българския пазар. 27 Юли 1994 - Открит е първият ресторант на KFC в България – в София – “Гарибалди”, с което KFC става първата световна верига за бързо обслужване, стъпила на българския пазар. Днес надписът на кирилица "Панираните пилета от Кентъки" вече го няма.

София, януари 1995 г. Трамвай №19 по това време пътува до кв. Дървеница. Спирката му на площад „Гарибалди“ се намира пред откритото през 1994 година заведение за бързо хранене KFC – първата подобна световна верига за бързо обслужване, стъпила на българския пазар. Надписът на кирилица „Панираните пилета от Кентъки“ днес не съществува, за разлика от заведението.

Карта на пивоварна "Шуменско" от 1993 година, показваща дистрибуцията на пивото в пределите на страната. Пивоварната е основана през 1882 година от чешкия пивовар Франц Милде. Днес "Шуменско" е притежание на "Карлсберг България".

Карта на пивоварна „Шуменско“ от 1993 година, показваща дистрибуцията на пивото в пределите на страната. Пивоварната е основана през 1882 година от чешкия пивовар Франц Милде. Днес „Шуменско“ е притежание на „Карлсберг България“.

Картичка на авиокомпания "Балкан" със и LZ-BTG.

Картичка на авиокомпания „Балкан“ със самолети LZ-BTA и LZ-BTG

Шумен, октомври 1993 г. Москвич и Шкода на фона на внушителната сграда на гарата. Режимът е свален, но не и надписът "За родината - труд, творчество и вдъхновение", който виси като напомняне, че преходът тепърва предстои.

Шумен, октомври 1993 г. Москвич и Шкода на фона на внушителната сграда на гарата. Режимът е свален, но не и надписът „За родината – труд, творчество и вдъхновение“, който виси като напомняне, че преходът тепърва предстои.

Отборният автобус на ПФК Локомотив (София), марка „Мицубиши“, модел „Маратон“ през януари 1995 г. Изглежда, че това са добри времена за Локомотив, по това време спасен от бизнесмена и все още настоящ собственик на клуба Николай Гигов. Впоследствие Локо София станаха сериозни претенденти за отличие в българския футбол, заедно с останалите съществени софийски отбори като Левски и ЦСКА.

Отборният автобус на ПФК Локомотив (София), марка „Мицубиши“, модел „Маратон“ през януари 1995 г. Добри времена за Локомотив, по това време спасен от бизнесмена и дългогодишен собственик на клуба Николай Гигов.

Балчик, октомври 1993 година. Регистрацията на Москвича е от Толбухин, който през 1990 година си връща отново името Добрич.

Балчик, октомври 1993 година. Регистрацията на Москвича е от Толбухин, който през 1990 година си връща отново името Добрич. Регистрациите в Добрич до ден днешен носят инициали „ТХ“.

Враца, януари 1995 година. Кокетен Трабант с врачанска регистрация почива в кишата. Зад него се движи побългарен съветски тролейбус.

Враца, януари 1995 година. Кокетен трабант с врачанска регистрация почива в кишата. Зад него се движи побългарен съветски тролейбус.

Трамвай №9 в София, януари 1995 г. През 90-те в София вървят 57 трамваи от този модел "Татра" Т6А2, цвят "горчица/пясък". Те обаче не са необичайно явление по софийските улици и днес.

Трамвай №9 в София, януари 1995 г. През 90-те в София вървят 57 трамваи от този модел „Татра“ Т6А2, цвят „горчица/пясък“. Те обаче не са необичайно явление по софийските улици и днес.

Волга. Варна1993

Волга. Варна, 1993 година

Перник, януари 1995. Модерен за времето си, центърът на града контрастира на индустриалния архитектурен стил на къщите. В Перник по това време вървят единствено съветски тролейбуси.

Перник, януари 1995. По улиците на града по това време вървят единствено съветски тролейбуси.

Трамвай №2. София, януари 1995. Трамваи като този са имали пощенски кутии точно до входа си, чрез които са разнасяли писма.

Трамвай №2. София, януари 1995 г.. Трамваи като този са имали пощенски кутии точно до входа си. Писмата от тях се събират на няколко възлови спирки в центъра, след което се предават за обработка в Централна поща.

Aвтобус "Чавдар",Хотел "Простор", София. Януари 1995 година

Хотел „Простор“, Витоша, януари 1995 година. Два автобуса „Чавдар“ се дебнат зад ъглите му.

Варна, тролей 82. Октомври 1993 година

Варна, тролей №82. Октомври 1993 година

Българска народна банка, 1995 година

Българска народна банка, 1995 година. Върху фасадата още стоят надписите на руски и френски.

Артефакти от една изминала епоха

Артефакти от една изминала епоха

Хареса ли ви тази статия? Подкрепете Наталия Иванова в Patreon!