Как да предотвратим следващите 17 жертви?

Знаци за хлъзгав път. Фото: Pixabay
От Константин Мравов

Публикувана на: 28.08.2018 @ 14:56

В събота 17 души платиха с живота си за нечия грешка. След тежкия инцидент край Своге, въпросът е чия е тя в най-голяма степен.

Дали е на шофьорът, движил се с 13 км/ч над ограничението, може би разсеян и непреценил добре маневрата си, предвид силния дъжд? На Григор Григоров, приет с комоцио в ИСУЛ, може би вече не му се иска да беше преживял инцидента, след като прокуратурата най-вероятно ще търси основно неговата вина за смъртта на 17 души.

Няма как да не си спомним за двамата машинисти на злополучния товарен влак, излязъл от релсите в Хитрино, които в крайна сметка бяха обвинени за трагедията там. Основно обяснение – превишена скорост. Съсредоточаването в тях и постепенното охлаждане на обществения интерес към случилото се изтриха други логични въпроси – за състоянието на композицията (преминала съответен контрол), както и проблемите на железопътната инфраструктура в района.

Чети още: Имигранти идват да работят в България и ще ти вземат мизерната заплата

Трагедията в Своге е пресен случай, и макар шофьорът да получи своето обвинение, властите все още са съсредоточени и в други аспекти – МВР е сигнализирало за неколкократни инциденти на този път, вероятно предизвикани от прекалено гладкия асфалт.

Регионалното министерство и подопечната му агенция „Пътна инфраструктура“ признаха, че пътят (Мездра-Своге-Нови Искър) е имал и други проблеми в редица участъци – дупки, липсващи или повредени мантинели. На всичкото отгоре, шосето е ремонтирано преди 4 години за 23 милиона евро от фирма на добре познатия холдинг „Трейс“, чийто бизнес цъфти през управленията на ГЕРБ. От „Трейс“ казват, че АПИ е приела ремонта, а те не са отговорни за извънгаранционната поддръжка. Стана въпрос и че заради ограниченията по магистрала „Хемус“, второкласното трасе проема тежкотоварен трафик, който надвишава допустимото натоварване на настилката.

Същевременно се подхвърля, че в България няма действащ стандарт за сцеплението на асфалта, което все повече излиза като вероятна основна причина за инцидента. След десетки жертви на втора тежка катастрофа с автобус за тази година, актуален остава и въпросът за контрола върху самите транспортни фирми – защо катастрофиралият автобус не е имал валиден технически преглед, трябва ли да има колани на седалките и кой да накара пътниците да ги слагат?

Както във всеки такъв случай, какафонията от въпроси в един момент замъглява съзнанието. Опитахме се да разсеем мъглата, като потърсихме от компетентни събеседници няколко по-категорични отговора какви стъпки трябва да се предприемат, за да не падне следващият автобус.

Отговарят международният шофьор и зам.-председател на Сдружението на професионалните шофьори Господин Иванов и председателят на Българската браншова асоциация „Пътна безопасност“ Николай Иванов.

Прокуратурата вече обвини шофьорът на автобуса, катастрофирал край Своге. Наред с това има обиски в „Трейс“ и се задават въпроси за качеството на пътя. Може ли да се посочи виновен на този етап?

Господин Иванов: Поне по предварителните данни от информационния поток, вината не бива да се търси само във водача. Той е бил много опитен, а според изказвания на негови съграждани е изключително уравновесен човек. Ние ще изчакаме необходимите проверки. Трябва да се прецени каква е комбинацията от фактори – възможна негова грешка, метеорологичните условия и състоянието на настилката.

От няколко години аз самият не съм минавал по този път, но няколко колеги споделиха, че е прекалено гладък и хлъзгав.

Николай Иванов: Много експерти се хвърлиха на обекта като мародери – в тежката трагедия да намерим виновния и да му отрежем главата. Аз по-скоро бих искал да се изведат няколко поуки как да не се стигне до следващ такъв случай.

Съгласно европейска директива, сме задължени да правим одити по пътна безопасност на трасетата в България. Тя обаче се отнася само до т.нар. европейски коридори, които са много малка част от пътната мрежа. Нашият апел е да се увелили обхвата на одитите и инспекциите по пътна безопасност.

Какво би се случило в конкретния случай? В България имаме лицензирани над 50 специалисти, с квалификация „одитор по пътна безопасност“. Ако на този участък беше възложен одит по пътна безопасност, всеки един одитор би препоръчал допълнителни мерки – фрезоване на асфалта, тресяща маркировка или нещо друго, което умишлено да накара водача да намали скоростта си.

Освен върху европейските коридори, обхвата на одитите трябва да се увеличи върху републиканските пътища и магистралите.

Приоритетът в изграждането и поддържането на пътната мрежа не трябва да е „да стигна от точка А до точка Б“, а „човекът и неговият живот са свещенни“.

Другото е, че мерките, които бъдат предписани от такива одити, ще струват някакви средства. Системата за пътни ремонти и поддръжка е крайно недофинансирана. Всяка година пускаме нови пътни участъци, магистрали, а средствата за текущ ремонт и поддръжка са едни и същи. Всички ние пътуваме и виждаме, че вече има проблем дори с най-базови дейности – почистване на канафки или орязване на растителността покрай пътя.

Съвсем скоро пътната агенция откри дирекция, която отговаря за безопасността на движението. Очаквам до края на годината да я захранят с бюджет, подобен на бюджета за бедствия и аварии. Идеята е, например, като се установи участък с висока концентрация на ПТП, те да могат да реагират веднага с мерки по обезопасяване, финансирани от собствения им бюджет.

Тази дирекция е недостатъчна. Подобни дирекции трябва да има в министерствата на регионалното развитие, на транспорта, на вътрешните работи, образованието, здравеопазването … Всички те трябва да имат отдел от няколко специалиста, които да работят за безопасността на пътя.

Това са доста държавни средства. Не е ли обаче и нужно да се повдигне въпросът относно качеството на построяваните нови пътища и мащабните рехабилитации, както и гаранционния срок на такива обекти? Остава усещането, че на определени фирми не се търси достатъчно отговорност.

НИ: Главният прокурор обяви, че фирмата-изпълнител ще бъде проверена. (б.р. – вчера проверяващи влязоха и в офисите на „Трейс“). Изпълнителят трябва да острани проблемите в гаранционния срок. Министерството на няколко пъти е писало до строителя.

Компетентните органи трябва да преценят. Доколкото разбрах, взели са някакви проби от асфалта, за да проверят сцеплението. Това не може да стане на око.

Не можем обаче да говорим за системен проблем с качеството на всички обекти. Във всяка сфера на строителството може да възникнат проблеми, които да бъдат отстранявани в гаранционен срок. Говоря и от личен опит, като инвеститор. (б.р. – Николай Иванов е излъчен в браншовата асоциация от пловдивската фирма „Юпитер 05“, произвеждаща различни пътни ограничителни системи).

ГИ: Има доста пътища в страната, при които след скорошно направен ремонт вече се забелязват дефекти, деформации. Самото качество трябва да се повиши. Ако качеството отговаря на изискванията, то тези изисквания и контролът по приемането следва да се прецезират.

Шофьорът на автобуса е обвинен. Проверява се и фирмата, която е ремонтирала пътя. За него е сигнализирано многократно – от МВР, от Института за пътна безопасност.

Третата страна, която следва да бъде проверена са държавните служители, които са приели този път.

Системен проблем с пътните ремонти е недоказуем – става въпрос за възлагането на обществената поръчка, условията в нея, приемането и плащането. Като участници в пътната обстановка, нашето мнение е, че нещо не е както трябва – дали строителните фирми, дали приемащите чиновници.

А можем ли да говорим за системен проблем с контрола върху фирмите-превозвачи? Стана ясно, че катастрофиралият край Своге автобус не е имал валиден технически преглед. И при този случай, и при предишния на „Тракия“ изникна и въпросът за наличието на колани на пасажерските седалки и използването им. 

ГИ:  Контролът не е достатъчно добър. Проверките са избирателни. Към едни фирми те са изключително строги, към други много толерантни – със сроковете за поправка и така нататък.

Има контрол, но чувството на участващите в транспортния бизнес е за несправедливост.

В нашата асоциация има превозвачи с по един камион, регистрирали свои фирми, които казват: „Спукват ме от проверки през един месец“. В следващия момент, големи превозвачески фирми за 10 години се проверяват два пъти и всичко винаги им е изрядно.

Има ли конкретна полезна мярка, свързана с поддръжката на пътищата, която общия шум при такива тежки инциденти изолира?

НИ: Нужно е прецезиране на Закона за пътищата и правилника по прилагането му. Например, когато републиканска пътна мрежа навлиза в урбанизирана територия, кой дял от поддръжката остава в компетенциите на пътната агенция и кой е на местната власт. До момента кръпките ги прави пътната агенция, а местната власт – знаците, тротоарите и канафките. Според нас, отговорностите трябва да преминат в основната си част към пътната агенция, което също ще иска повече финансиране.

В Румъния, разполагат с 10 пъти повече средства за пътна поддръжка. В Сърбия с 5 пъти повече. Тол-системата вероятно ще подобри и нашите показатели.

Чети още: Колко трупа са нужни на МВР, за да завие една крушка?

Всеки следваща фрапантна катастрофа запазва едно усещане, че българските пътища продължават да са извънредно смъртоносни. Доколко е реално то?

НИ: България и Румъния продължават да са първенците в ЕС по брой на загиналите и тежко ранени в катастрофи.

От друга страна, у нас към средата на юли жертвите намаляват, спрямо броя им миналата година. Но трагичните случаи не спират. След ужасната автобусна катастрофа имаше още 6-7 смъртни случая само за последните няколко дни. Не трябва да сме като лешояди във всеки отделен случай, а да си извадим общи поуки за пътната безопасност.

Участвай в създаването на първата българска медия с "отворен код" и стани част от интерактивната ни редакция. Подкрепяйки проекта, вие ставате един от колективните собственици на медията и ще научавате всички важни новини около създаването на Клин/Клин.

ВЛЕЗ В РЕДАКЦИЯТА

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *