Идеята ви е добра, но вие не правите нищо. Защо нямате статии? Вместо да събирате пари, ходете да отразявате сблъсъците в Орландовци, протестите срещу Мая Манолова или просто напишете нещо. За какво са ви пари изобщо? Какво става с КлинКлин?

Такива коментари получаваме на редакционната поща от известно време. Недоумението е съвсем логично и показва, че има хора, които повярваха в проекта. Но не всички го разбраха.

_MG_0949LL2 Кадър от събитието „КлинКлин стартира“, 15 май, 2015 г. Фотограф: Лора Радкова, Lab87

В следващите редове ще се опитам да разясня някои обстоятелства относно кампанията, които бяха извън рамките на публичната ни комуникация. Обстоятелства, за които ние не обвиняваме никого и поемаме цялата отговорност.

На 14 април тази година стартирахме кампания за групово финансиране на медийна платформа, която ще се управлява от потребителите. Не от олигарси, политици или бизнеса, а от вас.

Крауд… какво?

Идеята трябваше да звучи просто и разбираемо: заедно да създадем информационно пространство, което служи на обществения интерес. За целта ние не се обърнахме към някой спонсор – било то сенчест или явен, а отправихме апел към българските граждани да подкрепят нашия проект чрез краудфъндинг.

Още преди да започнем, допускахме, че у нас огромна част от потребителите не са запознати с краудфъндинга – революционно явление, помогнало на хиляди проекти и иновативни продукти да станат реалност. А други го бъркаха с колективното пазаруване. Ние обаче сме убедени, че това е единственият начин да се създаде и управлява независима медия.

За незапознатите, именно българският проект на Kolelinia доби световна популярност в най-известната платформа за колективно финансиране Kickstarter. Неговото успешно финансиране се дължи на факта, че продуктът е глобален. Затова не изглеждаше трудно 2400 души от цял свят, най-много от САЩ, да си закупят предварително „велосипеда на бъдещето“ и да подкрепят създателите му с близо милион долара.

Къде сбъркахме?

С КлинКлин е по-сложно, въпреки че търсената стартова сума е значително по-малка – 50 000 лв. Това е медиен продукт, който се разработва изцяло и единствено за българската аудитория. Това е причината да не разчитаме на популярните за целта kickstarter или indiegogo, а да използваме собствена територия с повече и по-разнообразни начини за разплащане. Тази тактика свърши работа. Донякъде.

screenshot_klinKlinПоточна линия за масова манипулация. Кадър от видеото „КлинКлин: Да създадем независима медия“.

Предпоставките за подкрепа бяха налице. Гражданско общество, калено в протестите от 2013-а, 106-та позиция в Индекса за свобода на пресата и обстановката в страната като цяло. Видяхте какво стана с две от най-популярните печатни издания. Те си заминаха, защото работеха за интересите на малцина. Защото техен работодател не бяха читателите. Очаква се подобна съдба да имат и други медии, обслужващи статуквото.

Но да не бягаме от темата. За целия период на кампанията събрахме 10,2% от търсената сума или 5100 лв. На фона на голямото одобрение, на практика около стотина души отделиха от джоба си суми между 50 стотинки и 300 лева. В света на маркетинга ги наричат Early Adopters. За нас те са много повече – това са съмишленици, които вярват в промяната като нас.

Останалите фенове на идеята се разделиха на две групички. По-емоционалните казаха: Супер сте, но дайте да прочетем няколко статии, пък ако сте добри, можете да разчитате на нас. А по-рационалните: дайте първо да видим техническата платформа и след това ще ви подкрепим.

КлинКлин се подведе по първоначалната си популярност и сбърка. Ние вложихме почти всичките си усилия в маркетинга, без да сме напълно готови с техническата част. Но за нея в някой от следващите постове.

Е, добре! Събрахте малко пари,
защо не напишете няколко статии?

Защото тук не става дума толкова за медия, колкото за иновация. Модерна онлайн технологична платформа, която трябва да гарантира плурализма, прозрачността и честната конкуренция между авторите; улеснява комуникацията с тяхната публика и дава възможност на потребителите да посочват проблемите, които авторите да решават чрез своите материали.

Със събраните средства ще плащаме хонорари, в зависимост от това колко добре са се справили; колко са популярни; колко качествено и често пишат. Тук по-добре ще бъдат възнаградени по-добрите, а не пò нашите. Разбирайте го както искате.

_MG_1093LL2Кадър от събитието „КлинКлин стартира“, 15 май, 2015 г. Фотограф: Лора Радкова, Lab87

Събрахме малко пари, но те са недостатъчни, за да изградим техническата част. Обратно на медийната практика в България, КлинКлин не е централизиран орган, където редакционната политика ще се решава от вътрешен екип при затворени врати, а прозрачна платформа за публичен аргументират дебат, където възнаграден ще бъде авторът с по-голям рейтинг, определен от публиката.

Ще има ли КлинКлин?

Всяко начало е заблуждаващо. Особено когато си пълен с ентусиазъм, проектът ти се радва на добра популярност и си мислиш, че нямаш право на грешки. Но именно тази нагласа е най-неправилна. След година непрестанна работа, т.е. практически без почивни дни и работа по 14 часа дневно, решихме да си вземем почивка. За да се погледнем отстрани и да анализираме какво направихме в последните 3 месеца. За да продължим с нови сили.

КлинКлин не успя да събере търсената сума за този кратък период, но повдигна темата за свободата на словото у нас на друго ниво. Казано на прост език, ако искаш независима медия, сега имаш възможност да си я създадеш.

Изводите настрана. Каузата също. По закона за търсенето и предлагането, КлинКлин ще има, само ако потребителите мислят, че има нужда от независими медии. А вие как смятате?

Кирил Беспалов,
CEO, Founder @ КлинКлин